TİGİN orçun öntaş ESERLERİYLE “SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİ”

 

 

GENEL TARİH  VE EDEBİYATIMIZIN                                    DEVRİMCİ KURAMCISI,                                             şAİR, yAZAR,     dİLBİLİMCİ                                                      BİLGE  DÜŞÜNÜR                                                                     aysaltuk v.öntaş‘la ilgili                               ÖZET BİLGİ SUNUMU

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

yazınızın  (edebiyatızın)  TAÇ belleği,

Asyatik Halkların Kutlu bilgesi

fotoğraf : (Aysaltuk V. Orçun ÖntaşEkim 2018 Kırşehir)

(-Ağsal içerik; Tigin Orçun Öntaş – 2008)

 ( 16 Aralık 2017  )   ” ÖNEMLİ UYARI

Aşağıdaki “Yazınsal Basındanbaşlıklı  sunumlardan sonraki  (16 Aralık 2017)  Tarihli  “PAYLAŞIM”  la  ilgili  bölümde de belirtildiği gibi;                                                                          yazarımız  Aysaltuk V. Öntaşinternet ortamında “KURUMSAL İLETİŞİMİN” dışında erişim, iletişim amaçlı “FACEBOOK ya da  BENZERİ HESAPLAR” kullanmamaktadır.   Yazarımız tarafından düzenlenmiş gibi gösterilen bu tür erişim, iletişim amaçlı “FACEBOOK ve benzeri “SOSYAL MEDYA HESAPLAR” ; Yazarımızın istenci dışında; AYRIMLI topraklar üzerindeki dil dostları, öğrencileriyle okurları tarafından oluşturulan hesaplardır…

 

kKAYNAKLAr :  yazarla ilgili bazı  –ayrımlı – kurumların belgelik (arşiv) leri, belgeler, görüşler, dergiler, sunumlar, eğitimci, hukukçu, sendikacı, akademisyen, bilim insanlarıyla, sanatçı ve yazarların

DüşünceleriGörüşleri

 

 Yazın (Edebiyat)’ ımızın ;   – şiir, roman, öykü, masal, oyun, inceleme, araştırma, söylence v.b.her türü başta olmak üzere:   Genel Tarih, Bilim/Sanat/Kültür/Müzik gibi  temel bilimin ve sanatın her alanında (  incelemek için; ANA SAYFA’DAN  yazara ait ESERLER BÖLÜMÜNÜ tıklayınızyüzlerce yazınsal ve bilimsel üretimleriyle  aklımızı, yüreğimizi Taç‘landıran Şair, Yazar, Dilbilimci  Aysaltuk v.Öntaş‘la ilgili  aşağıdaki “Tanım“lı bilgi,  “Belge” ve yazınsal “Anlatı” lardan  oluşan bir bölüm,  arşiv“sel bilgi  isteklerine yanıt  olarak;  kurumumuz tarafından  düzenlenmiştir.

 Özel Sunum Bilgileri

                                                Tigin Orçun Öntaşın;                                                Biyografik // Belgesel Anlatı // Aysaltuk v.Öntaş”   adlı     eserinin   “Tanıtım  Sunumundan alınmıştır.

 

Aysaltuk v.Öntaş‘ın “Tek” çocuğu olan

Mavi Gezegen” in Şairi Yazar Tigin (şehzade)                               Orçun Öntaş;                                                                                                                                  erken yaşlarda aramızdan ayrıldığında,                                                                     ardında 12 yazınsal eser bırakmıştır.                          sevgili Tigin ;  “Suskun Yabgu” adlı eserinin 66. Sayfasında okuruna;                      kendisini, konat  (Selçuklu Saltukluları)’ını  şöyle tanımlar, anlatır;

Ben                                                                                      ;                                                                                            Tigin Orçun Öntaş                                                                                                                                                      büyük eylemci / düşünür / dilbilimci bir babanın /                                                                                       kendisi gibi / mürekkebi bozkır mavisi / kalemi hırçın /                                                                            şair oğluyum
Genel Tarih Yazıcıları                                                                                                                                                  on iki asır önce / Oğuz Kınık’larının / bilinen ilk kağanı /                                                                           Büyük Ata’m                                                                                                                                                                 Tankut İlteriş Alp Togan’ı /                                                                                                                                       soy ağacımın   1 numarası ;
Beni de                                                                                                                                                                             Konat’ımın son “Savaşçı Yabgusu”                                                                                                                    bilge babamden sonra                                                                                                                                               34. kuşak                                                                                                                                                                     Selçuklu Saltuklu Tigin’i (şehzadesi)   sayar / mücadelemizi onarlar
Benden öncekiler için de / söyleyeceklerim var tabi                                                                                     onlar da                                                                                                                                                                          Siyasal Tarih Biliminin konusu                                                                                                                               yengileriyle / yenilgileriyle                                                                                                                                     Ders Kitapları’nda okutuluyorlar şimdi
Ben                                                                                                                                                                                     Bilge Saltuk / Aysaltuk’un “tek evlaldı” /  yol / kalem yoldaşı                                                                 Tigin Orçun                                                                                                                                                                    boy / budun /  Konat Ata’larım gibi                                                                           töremi / yasa’mı bildim                                                                                                                    Anadilim’i / Türkçe’mi yurdum / toprağım belledim                                                                                   susanlardan / susturulanlardan /                                                                                                                           savrulanlardan olmadım                                                                                                                    Öz’üm Su’dan / Işık’tandır                                                                                                                                    Konat’ım / Halk’ım Yücelsin / Bilinir Olsun. …

Aysaltuk v. Orçun Öntaş                                                

TiGin Orçun ÖntaşTAN

her// aY   bir şİİr  //  Bir özdeyiş

 

Eylül ay’ı,

 Siyasal –toplumsal hayatımızda, “incinmiş”lerin incitilmiş’lerin de tarihidir.

12 Eylül Darbe’sinin ardından 42 yıl geçmesine karşın, darbe süresince yitirdiklerimizin, yitik’lerimiz ağrılarının, acılarının ateşi hergün daha da artarak büyüyor içimizde. …

Bugün de öncekiler gibi Erk’in “becerikli (!) algısal yetenek’lerinin sonucunda toplumun “hafıza”sı tümüyle  silinmiş;

Mağdurlarla süreğen’leri, Kendi babalarının, halkının katillerinin peşinden koşan yitik kuşaklara, alkışları  bulanık  parya’lara dönüştürülmüştür.

İmdilerde de, sürecin işkencecileriyle, işbirlikçilerinin; 12 Eylül’ün mağdur’lardan rol çalarak, yeniden kendilerini siyasallaştırdıklarına, toplum kurtarıcıları olarak konumlandırdıklarına tanıklık ediyoruz.

Tarih, katillerine sevdalı hastalıklı toplumlara dönüştürülmüş hüzünlü örneklerle doludur.

Ne üzünçlü bir süreçtir ki; yine erk’sel bir dayatmayla toplumsal dün tümüyle unutturularak, gündemden düşürülmüş, halk kitleleri bugün  tam orta yerinden ikiye bölünmüştür. Oyun içinde “oy”una dönüşen bu kirli süreci izleyen yurtseverlerin varlığı gönendiriyor bizleri. Sevinç, erinç yükleniyor yüreklerimiz. Az da olsa “soluk” alıyoruz. …

Darbe süreçlerinin tüm  kahramanlarını “anmak”, “yaşatmak” adına,

Bu ay da şiir severleri “kuşatacak”;

 “Tarihüzünç”ün, “hüzün”ün de ortağıdır; diyen bilge şairin ilişikteki 6 Ek sayfalık üzünçlü  dizeleriyle 12 Eylül’ün kahramanlarıyla, Tigin’in okurlarını “selam”lamlıyoruz.. ..

 

Aysaltuk v.Orçun Öntaş Bilim Merkezi

Edb.Kurulu / Antalya

 

 

Tigin:Orçun / eser / bozkırların mavi gülüşü / sf. 188-212

 

Hüzün”lü Bir Anı’nın Destanından

2005 Ankara Ulucanlar Cezaevi /

                           aysaltuk v.öntaş

 

 

“… //  … Git /

 çekil aradan /

yol yorgunları sevmez /

kirletme aklımızı / kavgamızı /

Tarih “üzünç”ün, “hüzün”ün de ortağıdır  / anımsa / imdi

ayrılık / gayrı’lık / saflarda gizli /  yakınmanın / günah çıkarmanın / yararı yok /

karmaşıklık / karşıtlık us(akıl) bulandırır /

İkimizden biri fazlaydı / doğru’su / bu /

 birimizi eksiltecekti  / bu kavga /  “zaman”

(..) Uygunsa  ortam  / nefes alır insan / kardelenler /  ipek böcekleri / çöl kumları ardışık’sa  beşikler /

1

Yok saymadım / saymam hiç / yoldaşlığımızı / en kahredici /

 namlulardan kavgamıza atılan / sayısız kurşunları / kanıyla / ateşi sönmeden daha  / eşit paylaştığımız günleri

kör edemem gözlerimi / telve’siz kahvenin “hatır”ı /  “kavga” da değil / dilek kutularında taç’lanır /

 olmamış bilmem / olurlamam / tüm bu olanları / yaşananları /

And olsun /

Ah demem / inan /

  kızıl gömleğim sırtımda / sen olmadan da ölürüm / sen olmasan da /

  Prangalarımın / zincirlerimin /

 soğuk demirlerinin üstünde / darağaçlarının gölgesi  /

 hücremin duvarlarında / sevdiklerimin üzünç’lü yüzleri / bir de /

Yakınmadım / yakınmam /

Kızıl kenger’i / kalemi  tutan /

ellerimin üstünde  us’um  (aklım) /

yüreğimde

anam Hanım Kadın  / konat’ım /  halkım / kadınım bir de /    2

 boğazıma dolanacak / ölüm “urgan”ının düğüm’lerinin sayılarını /  sorgulayacak çocuklarım / benden sonra /

sen olmadan da ölürüm / sen olmadan da /

çözerim ilmeklerini / darağaçlarının / yönünü değiştiririm ırmakların / nehirlerin  / okyanusların /

demir parmaklıklar /  ekmek dilimi /..  / çatılarında yağmur gizliyor zındanlarım / uçurtmalardan köprü kurdum /

kuşlarla /  karıncalarla  konuşuyor / kurmacalarım / .. /

çocuklarıma yazdığım masallar  / kahramanlarını küstürdüğüm  /

destanlar  asi / … /   

ne var aklında / çıkınında şimdi /

kavalımın öç tınısı /

kimin adları /  bulanakları çizelgende / akrep zehiri / kobra tükürüğü /

 

hangi haz sarmalları  / durdurmuştur / doyurmuştur ki açlığı  /

tasa duymaz  toprak / gök / akan dere / bozkırın  üzünçlü türküleri / işleyen demir /

3

 

nerdesin /

 nerede duruyorsun  /şimdi /

sen olmadan da ölürüm  /  sen olmasan da /

yaralı gövdemin /

aklımın ağırlığından korkar cellatlarım / ağrılı bir gecenin şafağında /

 zincirlerimin düğümlerini  çözecek gardiyanlar /

kefenlenmek istemediğimi  /

doğduğum gibi çıplak /

  büyük Ata’larım ın / atlarının yelelerinde / bozkır türküleriyle /

 nehir dinginliğinde

sezsizliğinde  /

  gitme isteğimi / bildirdim kıyıcı’larıma /

 

sensiz de çıkarım / bu yolculuğa /

 çift başlı kurdun / kartalın  öfkesini / yas’ını arkamda bırakırım /

 çocuklarıma / konat’ıma /

 halkıma /

 

Sen olmadan da giderim /

 dağ gölgeleri / yoldaşım olur

 senden sonra /

4

yürür mü ardım sıra kurtlar /

 yıldızların geceye  / kendini / benli asanları /

susan öfke  / damarlardaki  mavi kan /

 

döngü sarmalların  da

 kurtarmayacak seni / görece çoğaltsan da  benzerlerini / mavzerlerini /

  ar damarını çatlatan / kirliliklerinizi / sokaklarda köpürtseniz de /   

tarih  dönek’lerin değil /

  aklın /

 nerede durduğuna  bakar hep

 kimin nasıl çözüldüğüne

sen olmadan da ölürüm /

 sen olmasan da / başım “dik” dönerim toprağa

 

en azgın /

 yok oluş öykülerini /

kelebeklerin kanatlarına  yazar

 im’ ler / imge’ler /

  olası kınalı beklentilerinin /

 aşklarının /  nehirlerin kabarışlarında /

 tükeneceğini bil /

5

bil ki /

dün’le / kendini  tüketen yoldaş /

  toprak hainleri / efendilerin gibi ödüllendirmez /

kefen bezleri de unutmaz /

 sorgular dönekliği /

ihaneti  /../  ..”

                                  aysaltuk v.öntaş

 

         Bilge şair babamın,  2005 / Ankara Ulucanlar Cezaevi’nde Siyasi Hükümlülüğü nedeniyle kaldığı süreçte kaleme aldığı bu

 dizelerle haykırıyor. İsyan ediyor yaşadıklarına.

 Benim de o’nunla birlikte

Hüzün’le yaşadığımız kut’suz  süreçleri sorguluyor, anlatıyor dizeler’inde.

 

Dün’de olanları , yaşananları; yazgı soframızın ağrılı, acılı özneleri olduklarının unutulmaması dileğiyle.  sürece uygunluğu nedeniyle paylaşmak istedim .

 

 6 Mayıs 2011 / Antalya    

                                   6

TiGin Orçun Öntaş’TAN

her// aY   bir şİİr  //  Bir özdeyiş

 “

-Kimin ne olduğuna değil, olmadığına bakar, sorgular tarih /

TiginOrçun

-Tarih karışıklıklardan değil / karşıtlıklardan beslenir /

TiginOrçun

– düşman, senin yüreğine yuva yapmışsa;  yatağa senden önce girer;  senden de sonra kalkar sofrandan, unutma;  hayat sandığında da kısa,  ayıp değil, fırsatın varken, bir kez daha sorgula kendini, yeniden konumlandır ki, toprağa döndüğünde yüzün olsun !…

TiginOrçun

 

 

 

                                                                            Asyatik Dilleri Bilim Merkezi                                                                                                                                    Edebiyat Kurulu 

 

 

Erzurum’da İzzeddin Saltuk (Emîr Saltuk) Kümbeti

Tigin Orçun’un Büyük Atalarından; Selçuklu Saltuklu Yabgu (Han‘ı) su İnanç Biygu Tuğrul İzzettin Saltuk‘un onikinci yüzyılda yapılan Erzurum’daki Anıtsal Kurganı
 

Mavi Gezegen” in
Şairi
Selçuklu YABGU SaltukluLARI
Tigin’i 

yazar orçun öntaş

Erken yitikliğinin sarsıcı ağrılarının ardından, heryıl adına düzenlenen;  “Mavi Gezegen” in Şairi, Yazar Tigin Orçun Öntaş Anadil TürkçeEDEBİYAT ÖDÜLLERİ ” ve tüm etkinliklerle birlikte, Tigin Orçun ÖntaşSosyal Sorumluluk Projeleriadlı yazınsal etkinliklerin tamamı; Aysaltuk V. Orçun  Öntaş  Asyatik Dilleri Bilim Merkezi tarafından “KURUMSAL”  olarak yürütülüp, sürdürülmektedir.

Tigin Orçun Öntaş çağdaş şiirin en bunalımlı döneminde, ayrık bir karşıtlık olarak  ortaya çıkan, Türk şiirinde, yaratıcısı, yazınsal oluşturucusu bilge şair, yazar, dil bilimci ve Edebiyat Kuramcısı  babası  (A.V.Öntaş) ‘ na  ait olan; şiirimizde “Yeni Bir Kuram” ve “Yazınsal Akım olarak da kabul edilen, Eytişim (Diyalaktik) sel  Özdekçi (Özdeksel) şiir akımının  öncülerindendir.

Tigin Orçun, yazınsal anlatılarında, kendi şiir örgüsünü yaratmış, kendi anlatılarına en uygun sessel, imgesel şiir tekniğini oluşturmuş az sayıdaki şairlerimizdendir.

 Erken yaşta yitirdiğimiz şair ve yazar Tigin Orçun öntaş; öğrencilik yıllarından başlamak üzere, eğitim-öğretimden arta kalan sürelerini ülkemizin yazınsal belleği olarak da bilinen babasına  ait yayınevlerininedebiyatmutfaklarında bulunmuş; yazınsal edimlerle, birikimlerle  kendini çoğaltmıştır.

        Tigin Orçun öntaş, 1990 yılından itibaren, babasının kurduğu Hasat Yayınları, Orçun Eğitim Yayınları, İlk aşama Yayınları, İlay Yayınları ve  Ödül Yayınlarının yürütüm kadrolarında  yer almıştır.  Tigin Orçun, yazınsal üretimlerle, edebiyatla olan ilişkisini de hiç  ara vermeden, kesmeden sürdürmüş, coşkulu dizeleriyle kendi tekniğini oluşturmuştur.

         Doğasal, toplumsal karşıtlıkların şairidir Tigin Orçun öntaş. Kendi çizgisine yakın usta şairlerden çok ayrı bir yerden, AYIRT edilir karşıtlıklarla  seslenir okuyucusuna. Yersel bir şair olmaktan çok, bilinir, bilinmez gezegenlerin şairidir. Bu nedenle, okurları onu; “Mavi Gezegen in şairi olarak betimler, nitelerler.

        Tigin, aynı çizgideki şairler  gibi köylerden, ovalardan, sam yelinin geçtiği çiy düşmüş bozkırlardan, kardelenleriyle karları, dağların yamaçlarını öpen yalçın kayalıklardan, şehirlerden seslenmez salt.

        Sürecin usta şairleri gibi aynı sese, söze, geç, güç gelen her bir      karşıtlığa usunu, yüreğini bilinçle, dirençle yoğurur, kendine öz bir ses, söz, imgesel dizeleriyle karşı koyar.  Tigin, bir karşı  duruşun, direnişin  imgesiyle kucaklar her bir karşıtlığı…     İşçilerin, ekmek peşinde koşanların, öksüz, yalnız tüten yoksul evlerin dumanlarıyla geçer akşamları, aysız geceleri. Yıldırım, şimşek yüklü bulutların ışıklı yağmurlarıyla iner toprağa, yaprağa, sulara…

En taçlı, seçkin kısa sözcüklerle oluşturur mavi dizelerini. Durgun su lotuslarının (nilüferlerinin) kut’sanmış renkleriyle gülümser halkının yaralı çocuklarına, emekçilerine…Toprağa sıralı düşmüş gelincikleri, karanfilleri , peygamber çiçeklerini kırmızılar nehirsel  imgeleri. Okyanus mercanlarının, şakayıklarının sesi olur. En asi ırmakların, gizemli sancıların çığılığıyla ışıklandırır, yakar kara karanlıkları. Okyanusların mavi soluğudur imgeleri Tigin Orçun Öntaş’ın.

        Suya, nehire, denize, okyanusa kıyısı olan her bir alıç, ardıç, ağaç gölgesinin kızıl gülüşü olur taç’lı dizeleriyle Tigin Orçun

Anlatıları, her gün’ün doğumunda, oluşumunda, yitiminde ;  ağacının yeşiline, dalına, gövdesine yaslanır;  çocuklarının yüreğine dokunur sessizce;  ırmak ırmak, nehir nehir bir ulu sonsuzluk içinde akar ; çoğalır atların, tayların toynaklarıyla, kanatlarıyla kınaladığı   bozkırlarını. İçli, yanık bir kavalın sesiyle sarar yüreği, örter, karla, yağmurla toprağına döner yeniden doğmak, üretmek, direnmek, tanımlı yeni söylenceler  için…

yabguAySaltuk vakıf suyayınları

 

Tigin Orçun‘un  Oğuz Kozmogoniğine uygun gerçekleştirilen Anıtsal Kurganı
 
tigih onçun öntaş selçuklu saltukluları tarihsel çözümlemeleri
fotoğraflar: tigin orçun öntaş

Görüntünün olası içeriği: 2 kişi, yazı

 “mavi gezegenin

şairi, yazar

 Tigin  ORÇUN ÖNTAŞ

   “edebiyat” ödülleri 

yazınsal çalışmaları

————————————————————

 

ETKİNLİK  SUNUMU

Yeryuvarı’ı edebiyatında olduğu gibi, ülkemizde de yazınsal etkinliklerin gelişmesi, yetkinleşmesi ( !.) adına gerçekleştirilen tüm  “EDEBİYAT ÖDÜLLERi”  adlı ETKİNLİKLİK‘ leriniçerikleri, oluşumları, “biçem” leri, biçimleri,parlatılmış yöntemleriyle uygulanırlıkları hep tartışılmıştır. 

Bu nedenle, yazınımız (edebiyatımız) ‘ la ilgili bu bulanık süreç, ülkemiz yazınını bilinçli, bilinçsiz bir açmaza, çıkmaza sürüklemiştir

Salt bu yüzden, kendilerini bu “YAZINSAL BULANIK” lığın dışında tutan,  YAŞAMLARI BOYUNCA bu sürece hiçbir şekilde katılmayan, katkı sunmayan; 

kişiliklerini, yazınsal birikimlerini; Türk  “edebiyatı” nı tekeline almış bir avuç sermaye  artığı bu yazınsal “kirletici“lerinin,edebiyat barbar“larıyla,tüketim “mafya“larının  yağmalarının dışında tutmayı başarmış, kotarmış;

yazınımıza taç’lı katkılar sunmuş, üretken yazarlarımızın var olduğu da bilinir.

Bu nedenle; “TİGİN ORÇUN ÖNTAŞ   ayrık – “EDEBİYAT” ÖDÜLLERİ” ndeki “ AYRIK” sözcüğü,  bilinçli bir tanımlama olarak kullanılarak;

Bugün, ülkemizde uygulanmakta olanEDEBİYAT ÖDÜLLERİ  adlı  “MASALSI (!) ” etkinliklerden,

ayrımlı  bir yazınsal etkinlik olduğu vurgulanmakta;

bu “tanımlama, Tigin Orçun Öntaş ETKİNLİK YÖNERGElerinde de belirtildiği gibi;  bilinçli bir“ayrıksal belirtge”, yazınsal yeni bir seçenek olarak  sunulmaktakullanılmaktadır.

Görüntünün olası içeriği: yazı

 – Mavi Gezegenin

şairi, yazar

haknda

 

A – Mavi Gezegen’in
Şairi
Selçuklu YABGU SaltukluLARI
Tigin’i  yazar orçun öntaş’ın

şiirleri’NİN
İÇERİK YAZINSAL ÇÖ

    

 YAZINSAL ÇÖM SUNUMLARINDAN ÖRNEKLER

tigin orçun öntaş’ın şiirleriyle ilgili  yazınsal bir tanımlama; birkaç tümce kurmak gerekirse, onun kendi şiir örgüsünde, kendi olan ve çağdaş yönsemelerin sınırlarının ötesine uzanan, içsel bir teknikle şiirini tamamladığı yadsınamaz.

Paul Eluard, Mayakovski ve diğer şiir ustalarının; şiir de örgüledikleri imge, ritm ve ses ilişkilerine, genç şairimiz; derin olgusallık ve kurgusallıklarla oluşturduğu dizelerinde, Türkçe’mizin en taç’lı kısa sözcüklerinin arkasına, nehir’sel, sessel imgeler sağnağıyla, evrensel, özdeksel geçişlerle şiirini toplumsallaştırarak, kendinden sonraki kuşakların yüreğine dokunuyor.
———————————————————————
Tigin Orçun,
“evren-doğa-insan-toplum-diyalektik ilişkilerini”, tümcül ve yazınsal olarak çok etkili kullanırken; “toplumcu-gerçekçi” bir “biçemi” de; kendi yazınsal uğraşısının öznesi olarak belirlemiş olmasıyla da ; Türk yazınının yazınsal belleğinde yerini almış görünüyor.
Genç şairimiz, düşüncesiyle, yaşam biçimiyle ve eserleriyle her sürecin öznesi olmayı sürdürecek, sonsuza dek halkının ve onların çocuklarının taç’lı belleklerinde, yüreklerinde hep varolmayı, yaşamayı sürdürerek; Mavi Gezegen’lerini taç’landıracaklardır… …………………………………………………….
Tigin Orçun Öntaş’ın şiirleri, mavi gezegen’imizin tüm özdeksel öznelerinin; evren-uzay-mekan ilişkileriyle birlikte sorgulandığı masalsı, öyküleme, mitolojik anlatı bir şiir’dir.
Tigin Orçun, evren-doğa-insan-toplum- diyalektik ilişkilerini, eserlerinde tümcül kullananarak; “toplumcu- gerçekçi “ şiir çözümlemelerini, okuruyla paylaşmaktadır.
Tigin (şehzade) Orçun Öntaş’ın şiirlerinde örgülediği imge, ritim, söz ve ses gücü; etkisi çok güçlü okyanusdip” akıntılarına benzeyen söylencesel dizelerine; aklı, duyguyu sarsan, çoğaltan bir ulu bilgeliği de okuyucusunun kucağına, yüreğine koymuş görünüyor.
Şair, yaşadığı doğasal, toplumsal süreçlerle; dün’ümüzü sorgular, okuyucusuna sorgulatırken;
yarınlarımızı da tarihsel gerçekçilik ve bütünlük içinde, yeniden çözümlenmesini öngörüyor,
yüreğine, usuna sığınıyor çocuklarının…

yabguSaltuk vakıf suyayınları
2014 ‘ün sonlarında genç yaşta yitirdiğimiz;
Şair, yazar tigin orçun öntaş;
Bilim Kültür, Sanat insanı Aysaltuk v.öntaş’ın “tek evladı” dır.
Yitikliğiyle ardında, büyük acılar bırakan genç Şairin yazınsal yapıtlarından bazıları, aşağıda gösterilmiştir.
—————————————————————————-

 

PAYLAŞILIR !.. 

Bugün (30 Mart) , Tigin Orçun Öntaş’ın doğum günü.

Sevgili  Tigin Orçun Öntaş’ın, en verimli dönemlerine ait yazınsal  birikimlerinin bir bölümü daha;  adını da taşıyan Bilim Merkezi’mizin ilgili Yazınsal Kurumlarının özverili  çalışmalarının sonucunda ; aşağıda adlarıyla  görsellerden de anlaşılacağı gibi;  Tigin Orçun Öntaş’ın

7 adet   seçki yapıtı’ı, vakıf’ımızca yayınlanarak edebiyatımıza kazandırılmıştır. Diğer  yazınsal birikimleriyle ilgili çalışmalar  sürdürülmektedir.

          Yayınlanan seçkileri

  • Suskun Yabgu’nun Güncesi
  • Sudaki Kozmik İz
  • Bıraktığım Gibi Kal
  • Üzgünüm Böyle Gitmeseydin
  • Ağlama Nehirler Durulunca Dönerim
  • Bozkırlarımın Mavi  Gülüşü
  • Düşler de kanar, vurulur

 Tüm anılarını kucaklarız.

Tigin Orçun Öntaş  Anma Kurulu

TİGİN‘İN YAPITLARINDAN BAZILARI

Görüntünün olası içeriği: Orçun Öntaş ve Ünser Erdem Öntaş, yazı

Şairin,

Sudaki Kozmik İz” adlı yapıtından;

“…her bir
 ağrılı bakış
      külleriyle besliyor
dumanlarıyla
aklığını örtüyor
saçlarımın
 ay karanlık
     gece solumuyor
ıhlamur çiçeklerinin
taçlarını yağmalıyor
yarasalar
karıncalar
yırtılıyor
gün ışımadan
kelebeklerin kanadı ; beşiklerindeki bebeklerin
     pembe dudakları
nilüferlerin ağaran güne
uyananları
kardan gülüşler
yarınlar
hangi gül ağacının
dibinde
   gölgesinde
bu işin neresinde
durur hıdırellez’ler
   görünmez tanrılar
   ağlayan tanrıçalar
var mı bir bileni .
VAR MI !?.. ”
 Tigin  Orçun Öntaş

Şairin,

(Suskun Yabgu’nun Güncesi) yapıtından;

“…
yazıyorum
    yazdıklarım çiçeklenmiyor
gülümsemiyor
kar
buz üstünde
kalemim asi
mürekkebim hırçın
 asya da
     idil
bilge nil
Afrika da
bir başka yerde
susmayan
susturulamayan kızıl bir nehir
 misisipi
 amazonlarda
     vahşi çığlık
buz çöllerinde
kanayan çiçek …”
Tigin  orçun öntaş

Şairin,

Bıraktığım Gibi Kal” yapıtından;

“…çakalların
kuzgunların
saldırısına uğradık
     kıyım
     talan sofralarındaydık
     zındanlarda
 kurtların
 kardelenlerin
dudakları öptü
kanayan yaramızı
       gözyaşlarımızı
oysa
küçücük bir çocuktum
    yivsiz namlu önlerine
                   bırakıldığımda
el kadar
bir kefendi çığlığım
             örtünemedim
    kana boyanmıştı
                               gece
dağları
suları titretti
isyanımız
    direncimizi
    kutsadı
yağmur kuşları
turnalar
filamingo sürüleri
       kızıldı nehirler
                     türküler
       gelinlerin kanafçeleri
 döl tutmuştu
 kısraklar otlaklarında
     kurtlar doğumdaydı
     inlerinde ejderhalar
                    şahmaranlar
bitmeyen, tükenmeyen  hıçkırıklar,
              ardındaydı
                 çığlıkların..”
Tigin Orçun Öntaş

Şairin,

“ Ağlama, Nehirler
Durulunca Dönerim” adlı yapıtından;

“…sarpların
      en kadim yabanılları
donmuş yamaçları
         himalayaların
      alplerin
     kalbi ağrır
çürütür aşklarını
hasret
kan susar
     isimsiz
   işlemesizdir mendilleri
kanafçelerinde
gül kurutulur kızların, gelinlerin…”

Tigin Orçun Öntaş

Şairin,

 Üzgünüm, Böyle Gitmeseydinadlı yapıtından;

“…ağlama
     ısırma dudaklarını
    kanatma 
         çizme
         sakız ağaçlarını
        dağ kengerlerini
        bulutlar kızıl ağlarken
halkımla aynı saflarda
senli yüreğim
    seni fazla
    çok ötelerinde
    görür olurlamaz kavgam
dizelerim
mor dağlar
      gittin
     “gelme
      dönme” demem
      diyemem
uzak dur bulandırma 
buz dağlarımın
sularını
     gönlümün yalazlarını
     ağrılarını yüreğimin
unutma
ağıtlar da
yer
yurt tutar
gecikmiş ağrılar gibi
    kırgınım
    çok incindim
incittin
beşikleri
salıngaçları
…”
tigin Orçun Öntaş

Şairin,“ Düşler de Kanar, Vurulur

adlı yapıtından;

“…
sen de
gör
duy
sorgula çocuk
ölmeden su
dal
ağaç
ozanların dizeleri
kavalımın sesi
        ayağa kalk
kilisede çanların
camilerde ezanların
inanç evlerinin
çağrıları susmadan
analarını yitirmeden
kuzular
     ateş böcekleri
     susmadan
şafak sökmeden
nilüfer taçlarının
sevişenlerinin üstüne
geceyi yalnız
        önlemsiz
         geçenler
örümceklerin
ağrılı
ağılı olanları
    dizeleri yırtılmış
    şairler …”
tigin orçun öntaş

 Şairin,
“ Bozkırımın Mavi Gülüşü”  adlı yapıtından;
“…
gamı yoktu
kederi yoktu
ateşi yoktu
gönlümün
sen kanatlarını
suya çamura
değdirmeden önce
saçlarımın her
bir telini
ayırmamıştı rüzgar
     alıç
     karamuk
     dikenleri bitmezdi
girmezdi koynuma hiç
sen gelmeden önce
senden önce  …”

tigin orçun öntaş

Görüntünün olası içeriği: yazı

Yazarın, “Vanasiya!..
Anadolu Kamonika’larının
Mavi Kutbu” adlı yapıtından;

“…Ah…
Spartaküs
Troya’nın kozmik yarası
     Kale önlerinde
     Çarmıhını tutan el
Paris’in gülen yüzü
“ Hektor”
       Aklımın
       Yüreğimin
       Yaralı ustası
Gece neden yaralı
    Dizlerinin üstüne
    Oturmuş dağlar
Kim ağlattı suları
    Çıplak şimdi
    Yatağında nehirler
Ah..
Vanasiya’nın
kızıl kanatlı perisi
    halkımın
    Mavi kutbu
    Pensilya…
Düşürme toprağa
Kınalı parmaklarından süzülen
Kılıcımın gözyaşlarını
     Ne zaman kana doymuş toprak
     düşman
Öpmesin
Benden başkası
    Kimse
    Hiçbir kimse
    saçlarının perçemini
tanrı da
tanrıça da olsa

TÜRK OĞUZ KOZMOGONİĞİNE UYGUN GERÇEKLEŞTİRİLEN

ANITSAL KURGANI

tigin Orçun  Anıtsal Kurganı’nın, Türk (Oğuz Name) İm’li  “Kozmogoniksel” Açılımı;

 

Tigin Orçun Anıtsal Kurganı

  BİLGİLENDİRME

 Tigin OrçunTürk edebiyatındaTürkçeyi en iyi kullanan yazarlarımızdan biri olarak kabul edilen, ;  Türk Dilleri ‘yle Türk Edebiyatı Tarihçisi,   Ön (proto) Türkler Araştırmacısı, Eğitimci, Şair, Bilim, Sanat, Kültür insanı  yazar,  Aysaltuk V. Öntaş’ın tek çocuğudur…

 Baba Aysaltuk V.ÖntaşTürk Eğitimiyle edebiyat dünyasına onlarca eser kazandırmanın yanı sıra, Ana DilimizTürkçe”yle ilgili çeşitli bilimsel çalışmalar, sunumlar,  söyleşiler gerçekleştirerek, on binlerce katılımcının usunda, yüreğinde  Ana Dilimiz Türkçe”yle ilgili bir duyarlılık oluşmasına katkıda bulunmuş, bilimsel, yazınsal çalışmalarını  kesintisiz sürdüren ışıtmacı  bir aydındır.

SUNUM 

“Babasının bilimsel ve yazınsal eserleriyle; Büyük Ata’larının görsel, tarihsel, bulgusal birikimlerinin;  “KURUMSAL” bir yapı içinde korunaraktarihsel yolculuklarını eksilmeden, bozuma uğratılmadan sürdürmesi”amaçlı Taç” lı Tasarısını hayata geçirme çalışmaları sürecinde kalbine yenik düşen Genç SaltukluTigin’inin ironik”  öyküsünün ardından;  !..

 babası Aysaltuk v.orçun Öntaş tarafından;  oğlunun düşlerine, düşüncelerine uygun ” gerçekleştirilen;

SELÇUKLU YABGU  Saltukluları Torunlarından.  Tigin Orçun’un Anıtsal Kurganı

 

Anıtsal Kurgan’daGöksel İmgeler

 Anıtsal Kurganın Doğu (ön) Alnacı  –  Tigin Orçun Anıtsal Kurga’ndaki TürkKozmogonik Görseller

Tigin Orçun ÖntaşMezopotamya başta olmak üzere, “Kadim” Anadolu topraklarında toplumsal aydınlanmanındeğişimin açkısıyaratıcısı, dağarcığı olan  Selçuklu hanedan ailesinin üyelerinden

Saltuklular (1071 – 1202 ) ‘ın ‘ son yabgusu (hanı);   İnanç Biygu Melikşah Saltuk’un çocukları olan Çemişkezek  (Han) ları  –sancakbeyleri– Saltuklularının torunlarındandır. …

Erzurum’da İzzeddin Saltuk (Emîr Saltuk) Kümbeti

Saltuklu Yabgusu (Hanı) İnanç Biygu İzzettin Tuğrul Saltuk’un Erzurum’daki Anıtsal Kurganı

Erzurum Saltuklu Kümbetleri fotoğrafları ile ilgili görsel sonucu

Erzurum saltuklu kümbetleri nin fotoğrafları ile ilgili görsel sonucu

Tigin Orçun‘un Büyük Atalarının onuncu ve onikinci asırlarda yapılan Saltuklu Yabgu (Han) larının Erzurum‘daki Anıtsal Kurganları

fotoğraf ; aysaltuk v.orçun öntaş / kırşehir 2018 – ekim

A YAZILI BASIN’ dan 

Prof.Dr. Halil Çivi (E.Dekan) / İzmir

ORÇUN ÖNTAŞ ;  “Ey Oğul” Şiirinin, “Saltuklu Tigini (Prensi) !..

 DEVRİMCİ BİR AYDININ, ŞAİRİN  AĞRILI  YÜREĞİ!..

Bu Anlatı, Tarihe Not Düşülmek İçin Yazıldı !.

Yazıda anlatılan tüm olaylar gerçektir ve olaylar, yaşandıkları süreçlerin tozlu raflarından, gün ışığına çıkarılmayı  ve “Yabgu Saltuklularının çocuklarının, uğradıkları haksızlıkların hesabının sorulmasını” beklemektedir. – 

 Prof.Dr. Halil Çivi (E.Dekan) / İzmir

35 yıl önce 12 Eylül zındanlarında genç bir devrimci babanın yazdığıBenim Yaram Sargı Öksüzüdür” adlı şiir kitabının, küçük kahramanı “Saltuklu Tigini”  Orçun Öntaş’ın yokluğu, geride kalanlarının yüreklerindeki acıları daha da büyüterek çoğalıyor hergün. Bu yokluğu da sevenleri, arkadaşları, Yabgu Saltukluları Ontaş’lar ve annesiyle babası yakıcı bir acıyla daha da çok duyumsuyor.
Her çocuğun anne ve babası gibi, Orçun’un da annesiyle babası için yaşamsal bir değeri olduğunu; derin duygularla hissediyorum. Ben de Orçun için yapılması kararlaştırılan; “Etkinlik”lerle ilgili ne yapabileceğimi düşündüm. Cenazeye uzun süren  bir yolculuktan sonra katılmıştım. Orada gördüklerim, yaşadıklarım;  içimde, yüreğimde yalnız  yaşatacağım,   bir acılar “tutamı”  değildi.
12 Mart ve 12 Eylül dönemlerinin en karanlık günlerinde, tüm aydın aileleri gibi, birbirlerine kenetlenerek, kendilerine uygulanan zulüme karşı direnen bir ailenin mücadelesine sahip çıkmış  kalabalık bir bozkır (H.bektaş) halkı, beni çok etkiledi. Bu içten, duygulu bozkır halkının içinde, arasında ben de  yabancı duyumsamadım, aksine güvenli buldum kendimi; onların bu devrimci aileye gösterdikleri ilgi, bağlılık övünce değer kutsal’lardı doğrusu…
Cenaze günü gördüklerimi ve bu mücadeleci aile ile ilgili daha önceleri duyduklarımı, bildiklerimi, yaşadıklarımı, Taç’lı bulduğum yaşam mücadelelerini ve  halklarının gönlündeki duruşlarını; kayda geçilmesini sağlamak üzere şimdi olduğu gibi bir “anlatı” yla da olsa, (her süreçte yaşanmış, belgelenmiş olaylar olması nedeniyle) yineleyerek; geçen süreçlerde bu aileye yapılmış zulümleri bir kez daha anımsatarak;  insanların yüreklerinde yeniden yargılanmalarını sağlamalıydım…
Yaşadıkları her dönemde, çok ağır bedeller ödemek zorunda bırakılmış bu ailenin öykülerini, tarihin önünde bir kez daha paylaşarak kayıt düşmeliydim. Bir bilim insanı duyarlılığıyla ve tarafsızlığıyla her bir insanın, toplulukların yaşadıkları süreçlerin “kutsal” özneleri olduklarını,  söylemeliydim, anlatmalıydım…
Bir dönem, bu ülkenin tüm yurtseverleri gibi zındanlara gencecik bir insan olarak girdikten yıllar sonra, halkının gönlüne, arasına; bir şair, yazar, düşünce insanı, bilim-kültür  adamı olarak dönmeyi başaran; [1]mücadeleci, kararlı yüreğiyle şimdi halkının arasında, baş edilmesi güç acısıyla dik durmaya çalışan Orçun’umuzun babasıyla Büyük Ataları Yabgu Selçuklu Saltuklularının yakın tarihteki acılarını anlatacağım,  paylaşacağım bu yazımda.
 Sayın Aysaltuk V. Öntaş’ın; bu yurt topraklarında  kavga arkadaşlarıyla birlikte yürüttükleri bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin öznesi olan “68’li” ruhunun, karanlıkları santim santim, metre metre yırtarak; aydınlanmanın yolunda ışık ışık geçerken; düşüncesi nedeniyle defalarca ceza evlerine, zındanlara atılır. 2007 yılında Sincan Kapalı Cezaevinden yazdığı aşağıdaki dizelerinde;
 “  /// Tel örgülere sığınmışım, kanamışım /// Tel tel, lime lime dökülmüş etlerim //
Ağılı dikenlerin kaypaklığı sırtımda /// Sırtlanların, çakalların sarı gülüşleri ///
Pençeleri etimin üstünde kara, kirli /// Yüreğimde sen, halkım ///
Amcam Yağansu’nun beşikteki torunu Yarbükü’nın kınalı elleri bir de… ///
Hoşça kal bozkır göğümün Mavi Gülüşü ///
Ağlama, yırtma, kanatma göğsündeki yalnızlıkları, ayrılıkları ///
Aksaçlı  Hanım Ana’mın  kucağında sevgimiz /// Geride bıraktığım kınalı
Direniş türkülerim bir de…”  Der. Kavgasına sığınır her dönem olduğu gibi.
Yazarın (Bozkır Gülüşü) kitabından alınmıştır.
Sayın Aysaltuk V. Öntaş, her türlü baskılara aldırmadan, karanlıkları nasıl geçtiğini; yarım asırlık bu devrimci mücadelesinin “BEDEL” ini şimdi olduğu gibi nasıl, nelerle ödediğini de anlatacağım,  yazacağım
Sayın Aysaltuk V. Öntaş, Türk  Eğitimi başta olmak üzere;  Kültür-Sanat– Bilim–Müzik ve Edebiyat gibi sanatın birçok  alanlarında  ürün vermiş bir aydındır. Onunla ilgili yazınsal ve toplumsal üretim yapan bir çok, akademisyen, sanatçı ve eleştirmenlerin değerlendirmelerini kuşkusuz bu “Profil” de vermek olanaklı değildir. Ancak, ülkemizdeki Dil, Kültür, Sanat  ve bilim üretme yeteneğinin öznesi durumunda olan Türk Dil Kurumu’nun yayın organı olan Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi’nin, Ocak 2010  sayısında Orçun’umuzun babası Sayın Aysaltuk V. Öntaş’la ilgili yaptığı uzunca  bir bilimsel sunumda da belirttiği gibi “
 “…Aysaltuk Vahap Öntaş,  gerçek bir dil bilinci ve duyarlılığıyla …   “ …edebiyatın farklı türlerinde daha başka birçok eser veren (… ..) …. Yazarın,  araştırma ve inceleme eserleri ve eğitime yönelik çeşitli yayınlarıyla burada adını sayamadığımız başka birçok eseri bulunmaktadır…”. Vurgusu yapılarak, onun Türk Edebiyatındaki yerini ve önemini belirtmiştir.
Işıtmacı,  devrimci çizgisinden hiç sapmadan, hiçbir baskıya, zulme boyun eğmeden, ödün vermeden aile değerlerini, mücadelesini yücelten; Türk Edebiyatına, Eğitimine, Bilim-Kültür-Sanat mutfağına kazandırdığı yüzlerce eserin sahibi Sayın Aysaltuk V. Öntaş’ı, mücadelesinden örnekler vererek, bildiklerimi anlatarak, bu belgeyi; tarihe  bir not düşmek,  belgelemek için yazıyorum…
Her ölüm, insan hayatında büyük sarsıntılara, duygusal alt-üst oluşlara neden olur. Tüm toplumlar, ayrımsız her bir canlının, insanın toprağa dönüşünü; “tanrısal” bir gereklilik, zorunluluk olarak algılar, sorgusuz, koşulsuz umutsuzca olurlarlar bu kut’suz,  istem dışı ayrılıkları…
Bazı ölümler de, kendisinden önceki ölenlerin acılarını  arkasına alarak büyür, çoğalırlar gün gün… Birbirinin devamı, yinelenmesi sayılan bu ölümlerin acıları ,”paydaş” tır ve tarihe not düşülür. Hiçbir zaman acıları geçmez, kabuk bağlamış ağılı yaralara benzerler her birisi; bu tür yitiklikler çoğaldıkça, toplumun belleğinde derin izler bırakırlar ve  geçmişteki kabuk bağlamış yaraları, acıları su üstüne, buz üstüne çıkarırlar…  Böylesi toplumsal yaralar; kınında saklı tutulan öç, tutku “sarmal” lı keskin bıçaklara benzerler.
Arkalarında, çınar yaprakları gibi iz bırakanların çığlığını; tarih, tozlu raflarında tutmaz, bırakmaz. Toplumsal belleğin yaratıcısı ülke aydınlarının bilgelikleri, duruşları, bir bildirge (manifesto) dir geride bıraktıklarına. Yine de insanlık; çocuk ve  genç ölümleriyle, toplumsal işlevlerini henüz bitirmediklerine tamamlamadıklarına,  inandıkları kişilerin ölümlerini, “Tanrılara” karşın olurlamazlar.
Bu nedenlerle, YABGU SULTUKLULARI olarak da bilinen; Selçuklu Saltuklularının (1071 – 1202) son hanı Melikşah Saltuk’un (1202) çocukları olan, Dersim Çemişkezek hanlarının soyundan inen Öntaş’lar da; çok genç yaşta toprağa verdikleri “Devrimci” oğulları Orçun Öntaş’ı, hem çok genç hem de birikimleriyle toplumsal beklentilerine yanıt verebilecek bir aydın olarak görmeleri nedeniyle,  yitirdikleri bu genç adam için büyük acı yaşıyorlar!..
Orçun, ailesiyle sevenleri  kadar; Türkiye aydınlanma hareketini başlatan, bağımsızlık, demokrasi ateşini yakan babasının yoldaşları 68’liler için de sembol bir isim!.. 
12 Eylül darbecileri ülkenin göğüne, toprağına zulüm karanlığını örttükten sonra, yurdun her köşesinde aydın avı başlatırlar.
Küçük Orçun’un babası da , “TKP” Ana davasından tutuklanır, Ankara Emniyetinde özel olarak oluşturulmuş “DAL” grubunda;  doktorların ve askeri savcıların denetiminde; çocukları ve ailelerinin gözleri önünde,  akıl almaz yöntemler kullanılarak, yüzlerce aydınla birlikte gece gündüz  demeden 40 gün sorgulanır.
O dönem, değil “TKP” nin adını söylemek; kişinin, bu üç harfi  yan yana getirip kendisinin dahi  düşünmeye cesaret edemediği bir süreçtir. Oysa  Orçun bu dönem  daha 7’sinde bir çocuktur  ve “TKP” davasından tutuklanmış bir adamın  oğludur!..
Ülkedeki tüm devrimci aydınların aileleri gibi Orçun ve annesi de  çevresindeki tüm tanıdıkların, akrabalarının darbecilerden kendilerine bir zarar geleceği duygusuyla yalnız bırakılırlar!.
Küçük Orçun’ın babası Aysaltuk V. Öntaş ve arkadaşlarının     yargılanmaları çok uzunca bir dönemi kapsar. Eşleri, babaları zındanlarda olan aileler; akıl almaz sıkıntılarla yüzyüze gelirler.  Korkudan dostları, yakınları,  değil onlarla ilgilenmek, suskunluklarıyla kendi köşelerinde olanları izlemek zorunda bırakılmışlardır. Bu süreçlerde annesiyle olanları göğüslemeye çalışırlar.
 Küçük  Orçun; annesini, babasının yoldaşlarının çocuklarına, ailelerine; çocuk yüreğinin yettiği kadar korumaya çalışır, duyarlık gösterir,  görüş günlerinde onların yakınlarının, babasının  çamaşırlarını taşır,  asker cop’larına karşı  en önde olmaya, durmaya özen gösterir.
Baba Aysaltuk V. Öntaş,  uzunca süren tutukluluk döneminde; içinde bulunduğu  cevaevi koşullarının ağırlığı nedeniyle, Orçun’un olumsuz etkilenmemesi için Avukatları aracılığıyla onun cevaevine getirilmesi isteğine direnir. Avukatı Rahmetli HALİT ÇELENK  ( 12 Mart’ta Deniz Gezmiş ve arkadaşlarının da avukatı ) babayı güçlükle ikna eder. Aysaltuk V.Öntaş, o günlerde hücresinde “ kural”sızlık gerekçesiyle düzmece Sıkıyönetim Yargıçları’nın Mahkeme kararlarıyla “Ölüm Hücresi”ne konulmuştur.
 Bir kış günü Sayın Öntaş, prangaya ve zincirlere vurulmş halde , Küçük Orçun’la buluşmaya getirilir. Baba ve oğlu, büyük bir sessizlik içinde birbirleriyle gözgöze gelirler.  Aylardır zındanda tutulan Aysaltuk V. Öntaş; karanlıktan gün ışığına çıkarıldığı için gözlerinden istem dışı akan yaşlara engel olamaz; . Baba ve avukatları küçük Orçun’un bunu yanlış değerlendirebileceğini düşünerek, açıklama yaparlar. Orçun babasını, babasının çevresinde konumlanmış onlarca askerleri izler bir süre. Gözyaşlarının aşağıları düşmesine engel olmaya çalışır; sonra babasıyla arasındaki tel örgülerin kurşuni demirlerine geçirir küçücük parmaklarını. Bütün gücünü toplar, öç, öfke sinmiş sesini oradakilerin duyabileceği bir yeğinlikle: “Seninle Onur Duyuyorum Babacığım!..” Der… Darbecilerin uygulayıcılaı daha fazla görüşmelerine izin vermezler. Orçun; dizlerinin üstüne bir kez daha çöker konuma getirir kendini; elinde bir silah varmış gibi makineli sesi çıkararak babasının ardından her bir yeri tarar (!..)
Bu hüzünlü karşılaşma ve Orçun’un babası için kurduğu tümce, çocuksu “eylemi” mahmushanenin tellerini, demirlerini, duvarlarını kısa süre içinde dolanır; tüm demokrasi, özgürlük ve bağımsızlık ateşiyle yanan yurtseverlerin gövdelerini, yüreklerini kucaklar.
 Baba, bu hüzünlü karşılaşmayı, küçük Orcun’un kendisi için kurduğu tümceyi, hücresine döndükten sonra, onun için yazdığı “Ey Oğul” şiirinin dizeleriyle yanıtlar;
Bu demirleri, hemi de çelikten olanlarını /// Yüreğime sokulmuş bil. /
Bu çocukları boy boy, /// Yanım sıra, önüm sıra, ///Ardım sıra duranları, somurtanları; /// Kardeşlerin say, çocuklarım bil hepsini de!..
Diyerek,  askerler arasında prangalara, zincirlerlere vurulmuş haldeOğlunun kendisiyle karşılaştırıldığı anı, karşılaşmayı anlatır, oğlunun karşılaşmada döktüğü gözyaşlarıyla kendisi için kurduğu tümceleri  bu dizelerle yanıtlar..
Aysaltuk V. Öntaş’ın avukatı rahmetli Halit Çelenk’in  “Suskun Devrimci”sidir  kücük Orçun; adına türküler, şiirler yazılmıştır. Babası Aysaltuk V. Öntaş’ın onun için yazdığı şiirler bu gün de okurlarınca ayrımlı siyasal düşünceye sahip insanlar, topluluklarca beğeniyle ilgiyle okunmaktadır.

Orçun’un, 68’li aydınlarca sahiplenmesinin  nedeni, yalnızca bir Kutlu Kavganın Öncüsü olan bir babanın oğlu olması değildir kuşkusuz… 12 Eylül gibi kendi halklarının yarınlarının, geleceklerinin yok olmasının nedeni olmuş tüm karanlık donanımlı oluşumlar; bu “profilde” yayınlanan S.R.Can’ın sunumunda da bulguladığı gibi,

 “ Orçun gibi sayısız fidanların gelecekleri çalınarak, aramızdan erken ayrılmalarına neden olmuşlardır. Erksel  güçlerini arkalarına alarak, kullanarak, kendi halklarının göğünü, toprağını prangalara vuran, ülkenin tüm onurlu düşüncesini, aydınını karanlıklara, zındanlara mahkum eden zorba güç; ezdikleri halkın gönlünde, yüreğinde yargılanarak, mutlaka mahkum edileceklerdir.
Ülkemiz demokrasisini sürekli kesintiye uğratan karanlık örgütlerin darbe gel-git’leri, oluşturdukları her karanlığın içinden, sayısız kahramanlar yaratmışlardır. Aysaltuk V. Öntaş da bu kahramanlardan yalnızca biridir.
 Her süceçte; onun yaşamı “İronik” denebilecek pusularla,  tuzaklarla, provakasyonlarla kuşatılmıştır. Sendikal Mücadelelerinden başlayarak, başını, gövdesini dik tuttuğu her bir yerde; zaman zaman  baskılarla, korkularla yakınları, arkadaşları, yoldaşları kullanılarak  yaşamı, savaşı; engellenmeye çalışılmış; mücadelesi ve kişiliği“ itibar”sızlaştırılmaya çalışılmıştır. O, her seferinde, halkının, ülkesinin yüreğine sığınarak, her karanlık pusudan, büyüyerek, güçlenerek, çoğalarak  çıkmıştır.

Yurtsever, bağımsızlıkçı, özgürlükçü düşünceleri nedeniyle zındanlarda zincirlere, prangalara vurulan gencecik bir Sendikacı,  Devrimci Adamdan; darbeciler ve zındanları; bugün  tüm varlığını , halkı için sunulu saymış bir bilge bilim insanı Aysaltuk V. Öntaş’ı yaratmıştır. Aşağıdaki  Ö.K.S.Evi  ve Türk Dil Kurumu’nun aylık yayın organı Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi’i sunumlarından da anlaşılacağı gibi;

Aysaltuk V.Öntaş, Düşünce ve Bilim insanı olmanın dışında; Türk Eğitiminde Hasat Matematik (43 adet), Orçun Test  (43 adet), İlk Aşama Ünite (43 adet) Eğitim dergilerini eğitim sürecine kazandırdı. Dergilerinin yayımını 20 yıla yakın sürdürerek milyonlarca öğrencinin eğitim-öğretim sürecinde kullanmalarını sağladı. Sayısız yardımcı eğitim araçları üretimiyle de ülke çocuklarının, gençlerinin eğitimine büyük katkı sunmasının yanında  edebiyatımıza;  inceleme, araştırma, deneme, masal, öykü şiir, roman, oyun gibi bir çok eserler kazandırdı.

“ TDK: TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERGİ’Sİ  ve  ÖK.SANATEVİ’nin yazar Aysaltuk V. Öntaş’la ilgili Sunum’undan  özet;

Türk edebiyatında, Türkçeyi en iyi kullanan yazarlarımızdan biri olarak kabul edilen, Türkçenin “Yaşayan” yurttaşı”  Türk Dilleri ve Türk Edebiyatı Tarihçisi, Ön (proto) Türkler Araştırmacısı Eğitimci, Şair ve Yazar,  Aysaltuk Vahap Öntaş, yazınsal çalışmalarından, bilimsel sunumlarından da anlaşılacağı üzere; edebiyat dünyasına 100’ ün  üzerinde eser kazandırmanın yanı sıra; 
“Ana Dilimiz Türkçe”yle ilgili çeşitli bilimsel çalışmalar, sunumlar yaptı; Söyleşi yaptığı illerin Vali’liklerinin  ve ilgili birimlerinindüzenlemeleri ve oluruyla;  10. 000 saati aşkın söyleşiler gerçekleştirerek yüz binlerce katılımcının usunda, yüreğinde “Ana Dilimiz Türkçe”yle ilgili bir duyarlılık oluşmasına katkıda bulundu.

TDK’nun aylık yayın organı olan TÜRK DİLİ  ve  EDEBİYATI DERGİ’sinin ocak 2010 sayısında, yazarımız Aysaltuk V. Öntaş’la ilgili yapılan bir sunumda ;

“…(Aysaltuk V.) Öntaş, gerçek bir dil bilinci ve duyarlılığıyla eserler ortaya koyan, tüm eserlerinde Türkçenin kendi olanaklarından, kendi zenginliğinden yararlanan yazarlarımızdandır.” Vurgusu yapıldıktan sonra,

“ …edebiyatın farklı türlerinde daha başka birçok eser veren Öntaş, BU ESERLERİNİN TAMAMINDA TÜRKÇENİN ÖĞRETİMİNİ HEDEFLEMEKTEDİR.

(… ..) …. Yazarın,  araştırma ve inceleme eserleri ve eğitime yönelik çeşitli yayınlarıyla burada adını sayamadığımız başka birçok eseri bulunmaktadır…”Yazarımız Aysaltuk Vahap Öntaş, Ana Dilimiz Türkçemizle ilgili birikimlerini, Ankara ilimiz başta olmak üzere yurdun ayrımlı bölgelerindeki eğitim kurumlarıyla illerimizin Yüksek Öğretim, orta ve ilk öğretim okullarında söyleşiler, paneller, konferanslar gibi etkinliklerle birikimlerini  paylaşmaktadır.

Ana Dilimiz Türkçe ile tüm bilimsel çalışmaları, çabaları dil dostları, bilim  insanlarıyla Türk Dil Kurumunca da övünçlü bulunan yazarımızın “ANA DİLİMİZ”le ilgili bu “gönüllü” etkinlikleri, İLLERİMİZDE BULUNAN ÖRGÜN EĞİTİM KURUMLARINDA; kurumsal yetkilendirmelerle  gerçekleşmesi sağlanmaktadır. “Denilmektedir.
Amaçları, hastalıklı, yaralı, bereli bir toplum yaratmak olan karanlık güçler; tarihin her döneminde olduğu gibi, toplumların özgürlük, bağımsızlık mücadelesine yenik düşmek durumunda kaldılar. Ne ki, çocukluklarını, hayatlarını çaldıkları onca insanın heder olmasına neden oldular.
Unutulmamalıdır ki, bu ülkenin aydınlık geleceğini kurma, yaratma adına yola çıkanların hiç de küçümsenmeyecek bir bölümü yok edilirken; geriye kalanların büyük bir bölümü de; yaşadıkları korkular nedeniyle yaşamın kıyısında ürküyle  tutunmaya mahkum edildiler. Yine de halk kendi geleceklerini yaratacak aydınlarını doğurmayı sürdürüyorlar; bu sürdürüm, egemenler için bir suçsa eğer; halklar bu “suç”u işlemeyi bundan böyle de sürdürmeye devam edecekler…
Aysaltuk V. Öntaş, demokratik mücadelesi süresinde, çok sayıdaki arkadaşlarının yok edilmelerinin tanığı olmuş, her yitikliğin ardından büyük acılar yaşamıştır. Bu acılarını destansı dizelerle dile getiren yazar; bu şiirlerini,  tümüyle bir cezaevi şiirlerinin toplandığı “Benim Yaram Sargı Öksüzüdür” kitabında yayınlanmıştır. Şairin bu şiir kitabının dışında 7 adet şiir kitabı daha bulunmaktadır.
 Yazarın, Türkiye  Devrimci Sendikal  Mücadelesinin önderlerinden biri olduğunu da unutmamak gerekir.; Türkiye Devrimci Sendikal Mücadelesinin Önderi DİSK’in Genel Başkanı, dostu, ağabeyi Kemal Türkler; onun kavga arkadaşlarından biridir. Kemal Türkler, ( Kocaeli )’nde bir miting sırasında kürsüde konuşurken, karanlık güçler tarafından öldürülmek istenmiştir. Olay sırasında dostu, ağabeyinin yanında olan yazar; bu olayla daha çok bilenmiş, halkının yüreğine dönerek, yazınsal çalışmalarını kesintisiz sürdürmüştür.
 Ülkesindeki karanlık kıyımların hiç kesilmeden sürmesi, Aysaltuk V. Öntaş’ı; oğlu, Orçun’u için önlem almaya itmiş;  onu yurtdışına göndererek, eğitimini orada tamamlamasını sağlamıştır.
Sayın Aysaltuk V. Öntaş;  8 Şubat 2015 tarihli sunumumda da belirttiğim gibi; benim rahmetli anamın öz kardeşinin oğludur. Onların babaları Emiroğlu Kayra (kara) Mehmet;  Aysaltuk V. Öntaş’la benim dedemdir.
Sevgili Orçun’la ilgili acı haberi alınca İzmir’den hemen yola çıktım. Uzun, yorucu bir yolculuktan sonra, saat farkıyla H.bektaş’ daki törene yetiştim. Yurt dışından, yurdun değişik bölgelerinden ailesinin üyeleri, sevenleri; daha çok; bozkırın tüm acılı insanları; genç oğullarını kucaklamak, onu uğurlamak için tören yerine gelmiş, toplanmışlardı.
Orçun’umuzun cenazesi; Antalya’da  Alevi-Bektaşi geleneklerine uygun bir şekilde, Antalya Cem Evi’nden kaldırılarak; uçakla Kayseri’ye gönderilmiş; bir gece önceden H.Bektaş Belediyesi görevlilerince, hastanenin ilgili birimine konmuştu.
Babası Sayın Aysaltuk V. Öntaş, yurdun farklı bölgelerinden arkadaşlarının ve sevenlerinin,  H.Bektaş’daki  cenazeye katılma isteklerini; son bir yıldır Hacıbektaş üzerine yapılan “provakasyon”lar  nedeniyle geri çevirir. “Benim ve oğlumun üzerinden yine birilerinin H.bektaş adını kullanarak “karanlık senaryolar” kurmalarını istemiyorum” der ve  bu  düşüncesini  de H.bektaş Belediye Başkanı Sayın Salmanpakoğlu ile paylaşır. 
Mezarlıktaki kalabalığın büyük bölümü ova (Malya) köylerinden ve H.bektaş’ tan; çevre illerdeki üniversiteli gençlerden ve aile sevenlerinden oluşan büyük bir kalabalık vardı. Bozkırın ortasında 30 – 40 kadar sayılı mezardan oluşan alan ve çevresini sezsiz, tasalı, üzünçlü bir kalabalık oluşturmuştu. Cenaze aracının uzaktan görünmesiyle birlikte kalabalıkta huzursuzluk, sessiz gözyaşları toprağı sarstı.
Cenaze aracının mezarlığın kıyısında durmasıyla ve anne ve babanın başka bir araçtan inmeleriyle birlikte; bozkırın ortasında endişeli insan yığını, okyanus dalgaları gibi iki metreye yakın tabutu araçtan yere indirmeden, başlarının üzerine kaldırdılar; olabildiğince yukarılara kaldırarak, tutarak; çığılıkların arasından geçmeye başladılar… Kalabalıktan bazıları;  bir bölümü de araçtan yeni inmiş,  yol kıyısında öylece duran anneyle babanın yanına koşmaya, yerlerde çırpınmaya başladılar.
O sessiz insan kalabalığı bir anda buz gibi soğuk kasım gününü ısıttı, sesler uğultulara, uğultular, yeğinli dev gibi dalgalara dönüştü birkaç saniyede. Her saniyede dalga dalga büyüdü, anlatılamaz acı sarmalıyla çoğalan “feryat”lar Malya Ova’sının 800 yıl önce, toprakla örtülmüş acılarının üstüne düştü…
Orçun’umuzu mezara koyduktan sonra, gelenektir ya; anne ve babaya birer avuç toprak verilerek, oğullarının  üstüne toprak atmalarının sağlanmasının ardından,  diğer insanların da toprak atma işlemine katılarak mezarın doldurulması ve törenin bitirilmesi istendi
Kendinde olmayan, kollarında tutanlarca ayakta tutulmaya çalışılan anneye bir avuç toprak attırıldıktan sonra; babanın da eline bir avuç toprak verilmek istendi. O ana kadar büyük dalgalara karşı mücadele eden okyanusa açılmış yaşlı kadırgalar  gibi sessiz gözyaşı döken  Aysaltuk V. Öntaş;  bir anda kendini tutan kollardan kurtuldu, insanın içini yakan, titreten, bir ulu haykırışla, toplumların teolojiler önündeki duruşunu yadsıyan bir tanımlamadan sonra ; korkunç bir karanlığın tam ortasında kalmış yaralı bir aslan gibi;
“ AH… AH… AH…., GÖK ATAM!..GÖK ATAM!..  GÖK ATAM!.. BU HAKSIZLIK!.. BU HAKSIZLIK!..O BENİM “PRENSİM” di, tümcesinden sonra  orada bulunan kalabalıktan da aynı yürekten, aynı ses tellerini kullanarak  yükselen güçlü çığlıklar; tüm göğü, bulutları, bulundukları kutsal ovayı örtü, toprağını titretti.
 Bu kutsal çığlık,.  uğultu, haykırış öylesine yoğunlaştı, çoğaldı ki;  mezarlığın çevresindeki tellere, çevredeki ağaçların dallarına, dağların yükseltilerine, koyaklarına  konmuş, tünemiş tüm kuşlar bu kutlu kalabalığın acılarını hafifletmek,  amacıyla; havalandılar pençe pençe, kanat kanat yer değiştirdiler…
Bir gün önceden açılmış mezarın toprağını, yeniden aynı çukura koymak için ellerinde kürek, bel’le bekleyen sayısız el, kol; bu çığlıklarla yapacakları görevi unutarak dizlerinin üstüne yere düştüler. Kürek, bel tutan ellerinin parmaklarını saçlarına, topraklara batırdılar.
Yaşamının büyük bir bölümünü ülkesinin demokratik mücadelesi için en önde yer almış bir devrimcinin acısını; kendi acısı bilen, sayan bu kalabalık, tekleşmiş,  Orçun’un annesiyle babası olmuş, onların yerine geçerek; her biri olmaktan çıkarak bütünleşmişlerdi.
Aysaltuk V. Öntaş’ devrimci mücadelesi sırasında erken toprağa verdiği arkadaşlarının, yoldaşlarının ardından; bir yapıtındaki dizelerinde;
GÜLLERİ KİM ÖPER /// DUDAKLARI KANARKEN /// YARALIYKEN ///
 KİM ÇUKURLARA /// KARANLIKLARA KOR SEVDİKLERİNİ ///
BU ÇAKIR DİKENLERİ /// YALAN GÜLÜŞLÜ /// YILAN GÜLÜŞLÜ ///
VAY AMAN /// TALAN GÜLÜŞLÜ KAYPAKLIK..  ; Diyor, ileniyordu…
Dizelerin yazıldığı tarihe bakılırsa, 30 yılı aşkın bir süre önce yazılmış; böyle seslenmiş yitirdiklerinin, yoldaşlarının ardından. Acıların, hangi süreçte insanların, toplumların önüne konulacağını bugünkü gibi kimse bilemezdi  kuşkusuz…
 64 yıllık yaşamının yaklaşık yarım asrını, yoldaşlarıyla Türkiye demokrasisine adayan bu devrimcinin; yüreğinden çıkan ağılı çığlık; tel tel, ilmik ilmik büyüdü; yakın tarihimizde Dersim’de Hozat Karaca Köyünde ; saman yığınının altına saklanan 7 yaşlarında biri kız, diğeri erkek iki çocuktan başka, tümü ödürülen yakınlarıyla (Yabgu Saltukluları) aynı topraklarda Yavuz Sultan Selim tarafından Şah İsmail’in yanında oldular diye büyük atalarından Pir Rüstem (Saltuklu Çemişkezek Hanı) ve onun oğullarından, torunlarından, diğer beylerinden 153 kişinin kıyıma uğrayarak mezarları bile belli olmayan Yabgu Saltuklularının Munzur dağlarındaki  yamaçlarına, Munzur ırmağının gözelerine düştü; milyon milyon ak köpüklere dönüşerek çoğaldı…
8 Şubat tarihli ilk sunumum da da belirttiğim gibi, Sayın Aysaltuk Vahap Öntaş, Sivas Ezendere köyü Yabgu Saltuklularının oğullarından Emir Kayra (kara) Mehmet’in torunu; benim de rahmetli anam Zöhre Hatun’un ağabeyi Mustafa Öntaş’ın 6 çocuğundan biridir.
Yabgu Saltuklularının büyük ağrısı Orçun’umuz; ardından büyük acılar bırakarak aramızdan ayrıldı. Bu ölçülü, kibar, yüreği halkının sevgisiyle büyütülmüş, donatılmış bu genç adam yaşadığı sürece babasının, ailesinin “Tigini” (Prensi); olmayı sürdürmüş; bir Selçuklu Saltuklu töresi olan bilge babasının önderliğini kutsal saymış, babasının önüne geçmemiş, ancak ailesinin ve babasının tüm birikimlerini süreç içinde özümseyerek bu töreyi içselleştirmiştir.
Orçun’un bu anlatımlara uygun düşen donanımlarını görmek için; yazın ve bilim dünyasında özel bir yeri olan babası Aysaltuk V. Öntaş’ın; İnternet Ortamında tanıtımını yapan özel site (ağ) sinin tüm “içeriğinin yazınsal, kurgusal, teknik biçeminin (üslubunun) “ Orçun tarafından hazırlanması, onun ne kadar donanımlı yetiştirildiğinin çok önemli kanıtıdır.
l990 yılının başlarında eşimle birlikte dayımın oğlu Aysaltuk V. Öntaş’ın Ankara’daki   evinde konuk olduğumuz bir akşam; Onun bilmediğim, açığa çıkarmaktan hiç de hoşlanmadığı bir başka birikimine de tanık olduk. İnsan yüreğini hüzünlü bir buluşmaya, kalkışmaya yönlendiren müziğiyle de tanıştım. O gece, kendi mücadelesini anlatan bestelerini, kendi çaldığı ud’unun tellerinin acılı, büyülü sesiyle hüzünlendik. Özellikle;
 “ GÖKTE UÇAN MAVİ KUŞ / KANADINA AL BENİ / ZİNCİRLERİM SIKIYOR / ZINDANIMDAN ÇAL BENİ “ …bir cezaevi çığlığı olan bestesi,  eşimi ve beni fazlasıyla etkilemişti.
Kültür Bakanlığı 2000 yılında onun bestelerini toplumsallaştırmak için araya girer;  kendi sesinden “MALYA, Yüzyıllık Yenilgimiz” adlı bir çalışma ile projelendirmiş  (Klibi, kaseti ve SD.si’yle ) ; Ada Müzik tarafından dağıtımı gerçekleştirilmiştir.
Ancak bu çalışmanın devamının istenmiş olmasına karşın, Aysaltuk V. Öntaş, kendisinin bir düşün, yazın insanı olduğunu ileri sürerek bu istekleri nazikçe geri çevirmiştir. ( Klibinde ses ve görüntüye izin vermiş ancak dudağını  oynatmamıştır.)
“MALYA” projesinin Sanat Yönetmenliğini yapan TRT Müzik Prodüktörü Müzik ve Programları Yönetmeni  Nevzat Üçyıldız, bu çalışmanın Sunum Yazısında :
 “ DÜŞÜNSEL” ve “ YAŞAMSAL” birikimlerini (onlarca masal, öykü, şiir ve roman ) yapıtlarıyla taçlandıran Aysaltuk Vahap Öntaş’ın müziği de; yapıtlarındaki toplumsal kurguları gibi özgün ve etkileyici …
Sanatçı Aysaltuk V. Öntaş müziğinde, yarım asırlık gövdesiyle DOĞASAL  ve TOPLUMSAL  DİYALEKTİĞİ  şiirselleştirerek seslere dönüştürmüş. Müziğindeki coşkulu, artımlı yükselişi; yazınsal çalışmalarında olduğu gibi insan ve doğa gerçekliği üzerine örmüş, kurmuş. Müziğindeki simgesel, ezgisel göndermeleri bir çığlığa dönüştürerek toplumsal bir işlev yüklenmiş.
Aysaltuk V. Öntaş’ın müziği, bir “oluş” un, haksızlıklıklara baskılara  karşı duruşun; bir direnişin ve başkaldırının müziği…”
Diyerek sanatçıyla ilgili övünçlü söylemlerini sürdürmüştür.
Sunumdan da anlaşılacağı gibi Aysaltuk V. Öntaş, çok yönlü bir sanatçıdır. Bu yönüyle çevresi, toplumsal belleği olan yaşlıları onu;  bugün de bütün tarihçilerin önemli bir kaynakça olarak saydıkları İdris-i Bitlis-i’nin 1497’de yazdığı “Şerefname” adlı eserinde; Çemişkezek Hanları ( Saltukluların çocukları..) ‘nın ( Mazgirt, Nazimiye, Çarsancak, Sakaman v.s. hanlarının) Hanı,  BAYSUNGUR HAN’ın döneminin en büyük bilgesi, adalet dağıtıcısı, edebiyatçısı, müzisyeni, v.s. gibi  büyük atasının özelliklerini taşıyan birisi olarak görür, sayarlar.
Her kalkışmanın, karşı çıkışın bir bedeli olurdu; Gerçekte yazarın yarım asırlık mücadelesinin sonucunda; kendisine, ailesine, yakınlarına ödetilen karanlık zulüm belgesi, “bedel”i olarak görür, oğlunu, Orçun’unu kaybedişini… Bu nedenle yüreğinin ağrısı her geçen gün, saat, an; daha da büyüyor, çoğalıyor, canı yanıyor…
Yazarın şimdi olduğu gibi,  büyük atalarının da bu topraklara dönmeleri hiç de raslantı değil!.. Şimdi ödediği bedel de kendinden önceki atalarının ödedikleri bedellerden hiçbir farkı yok onun için…
Kendisinin doğduğu ve oğlu Orçun’unu toprağa vermek için getirdiği  Malya Ova’sının çıplak toprakları, Yabgu Saltukluları için yaralı bir toplumsal belleğe dönüşmüş; her gencinin, yaşlısının yarası olmuş bu topraklar…
Sayın Aysaltuk V. Öntaş; Yabgu Saltukluları Tarih’inin Türkiye’deki tek uzmanı, alan yetkilisi. Bu konudaki bilimsel ve aile arşivi;  oğlu rahmetli Orçun ve kendisi tarafından özenle tutuluyor, korunuyor.
1236 yılında, Selçuklu ve Saltuklu güçlerinin Malya Ova’sında karşı karşıya gelmeleri de bu aile için tam bir trajedidir. Saltuklular konusunda bulgusal araştırmaları, önemli anlatımları; yazım alanında kullanan  yazar Aysaltuk V. Öntaş’ın görüşüne göre; “ Resmi Tarih” in bilinçli olarak yönlendirdiği, teolojik karşıtlıklarla ifade ettiği “Babai İsyanları” nı, niteliksel bir karmaşıklıkla sunduğu savaşın asıl nedeni; salt toplumsal bir kalkışmayı içermez; aynı kan birliğinden gelen Selçuklu ve Saltuklu hanedanlarının aralarındaki  erksel paylaşımsızlığın karşıtlığın asıl nedeni olarak görülmesinin daha doğru olacağını savunmaktadır.
 Selçuklu Ruknettin Süleyman Şah’ın; Saltuklu Melikşah’ın Saltuklu topraklarını hileyle kendisinden almasını içlerine sindiremedikleri için; yazar Aysaltuk V. Öntaş’ın büyük ataları olan Saltuklu Hanı Melikşah’ın oğlu olan ve  Anadolu Alevilerinin lideri  olarak da kabul edilen Sarı Saltuk Sultan’ın; babasının elinden alınan Saltuklu topraklarını yeniden ele geçirmek için; Baba İsak, Baba İlyas, H.bektaş-ı veli ve onun kardeşi Menteş Bey ve diğer Saltuklu beylerinin de aralarında bulunduğu  büyük bir kalkışmanın örgütleyicisi ve lideridir. Sarı Saltuk, Resmi Tarih Yazıcılarının  dediği, söylediği gibi; teolojik bir “Derviş” değil, Saltuklu hanı, Melikşah Saltuk’un, üç oğlundan biridir.
Tarihsel anlatımlara göre bu topraklarda savaşmadan büyük bir katliam gerçekleşmiş; Saltuklu ve Anadolu çocuklarından oluşan 67 bin insan;  Selçuklu Sultanının ordusunda bulunan Frenklerin hileleriyle; bir gece, Malya Ormanları içinde konuşlandıkları,  bulundukları orman ateşe verilerek canlı canlı yakılmışlardır.
 Bu savaşın komutanı Melikşah Hanın oğlu Sarı Saltuk Bey’dir. Bu katliamda H.bektaş-ı Veli’nin kardeşi Menteş Bey de hayatını kaybetmiştir. Yenilginin ardından H.bektaş-ı Veli de Saltuklularla Dersim topraklarına birlikte dönmüşler; birkaç yıl orada Saltuklularca konuk edilmiştir…
Yabgu saltuklularının , yüreklerinde bir yara gibi sakladıkları bir diğer olay da 38 Dersim katliamıdır. Yabgu Saltukluları, Dersim kıyımının ardından büyük baskılarla karşı karşıya kalırlar; Anadolu’nun bazı şehirlerine, kasabalarına  sürgün edilmişler ve tümüyle sindirilmişlerdir..
                1968 yılına gelinceye değin, bu baskılar kesintisiz sürer, sürdürülür. Bu süre için de Yabgu Saltukluları kendi liderlerini üretemez, açığa çıkaramazlar.
                68 yılı, tüm halkların özgürlükçü, bağımsızlıkçı belgilerinin (şiar) ışık ışık geçtiği  toprakları  aydınlatma sürecidir. 68 aydınlanma hareketinin büyülü demokratik değişim, dönüşüm “proje”sine; Yabgu Saltuklularından ilk Sayın  Aysaltuk V. Öntaş: arkadaşı, hemşerisi Ulaş Bardakçı’yla (H.bektaş – Topain köyü)  birlikte katılır.
Dostlukları, yoldaşlıkları, Ulaş’ın öldürülmesine kadar sürer; ancak bu dostluğu, yoldaşlığı Aysaltuk V. Öntaş hiç kesintiye uğratmadan  mücadelesinin içinde  büyütür, sürdürür…
                12 Mart Askeri Darbesinin baskı dönemidir. Ulaş Bardakçı öldürülmeden 2 gün önce  Aysaltuk V. Öntaş’la bir araya gelirler. Birbirlerine; “ Kim önce ölürse, geride kalan “Tek” kişi olarak değil “İki” kişilik bir hayat sürecek!.. Kavgayı tek kişilik değil, çok çalışarak, iki kişi olarak gerçekleştirecek..” diye birbirlerine söz verirler, ANT’laşırlar. Aysaltuk V. Öntaş; Ulaş Bardakçı’ının İstanbul’da öldürülmesinin ardından;
ÇEKİRDEK ÇEKİRDEK  ///  IŞIL IŞIL
KAVGA KAVGA YANAN NAMLULARA ///  SİNMİŞ YASIN,  OY
SEN KAVGAMIN ÖNÜNDESİN  ///  IŞIĞINDA GÜNEŞİN ///
YEŞİLİNDE AĞACIN…
Bu dizelerle, (Bozkır Gülüşü) adlı yapıtında; yoldaşına verdiği sözü unutmadığını gösterir, anlatır…
Bu ailenin geleceği olacağına inandığı Orçun Öntaş’ı özenle yetiştiren Sayın Aysaltuk V. Öntaş, onunla, onun geleceğiyle yarınlarının taç’lanacağını ummuş, onun belleğini kendi, belleği; yüreğini kendisinin yüreği bilmiş; tüm düşünsel birikimleriyle onu donatmaya çalışmıştır. Yazarın, ailesinin, Yabgu Saltuklularının acısının ölçülemez bir ağrı olduğunu anlamak hiç de zor değil…
Toprak, hiçbir ölünün sorgulamasını yapmaz, sayılarını tutmaz. Onu, kendisine sunan toplumun dağarına, yüreğine kor, bırakır… Ne ki insanlar toprak gibi yüce gönüllü değildir hiç.
  Bu nedenle insanlar, toplumlar; yitirdikleri az sayıdaki insanların, anılarını yüreklerinde, belleklerinde taç’lı kılarak, onların mücadelelerini yüceltirler yer üstünde, göğün altında…
 Her birileri için “Anıt”lar dikerler yer üstüne,  bulutlara, göklere uzanan…
Ölüler , yüceltmelere, Anıt’lara ihtiyaç duymazlar. Anıtlar, geride kalanlar için bir hesaplaşmadır, yüzleşmedir; yaralı, bereli türkülerin dizelerinde, incinmiş yüreklerin ağrılı  belirtgeleridir..
Her Anıt’ın öznesi (anıtı dikilenler) kendisinden sonra gelen toplumlar için  bitirilmemiş, tüketilememiş bir ‘kutsal’ çığlıktır.
 Sayın Aysaltuk V. Öntaş kendi adına oğlu “Orçun” unun adını da ekleyerek;  bundan böyle  hukuksal ve yazınsal yaşamını; Aysaltuk V. Orçun Öntaş adıyla sürdürme kararını tüm yüreğimle kucaklar, esenlerim….
Orçun’umuzun adına yaptıracağını söylediği  “ANIT” ise onun şahsında;  hem  Dersim’deki 38 katliamında kıyıma uğrayan yakın akrabalarına; Yavuz’un, Saltuklu Beylerinden 153 kişinin idamla yaşamlarını sonlandırdığı, katlettiği uzak atalarına;  Anıt’ın yapıldığı Malya Ova’sındaki 65 bin atalarının çocuklarına gecikmiş bir gönderme olarak algılanmalıdır.
Bu toprakların aydınlanması, bağımsızlığı için mücadelesi sırasında, halkınının yüreğinde  taç’lı bir yer edinmiş sevdiklerini  bedel olarak vermiş öz dayımın, halkımın yürekli oğlu Yabgu Saltuklularının bilgesi Sayın Aysaltuk V. ORÇUN Öntaş’ın başarılarını, acılarını, geleceğini kucaklıyorum.
Orçun’umuzun annesi Ünser Hanım’ın, dayım Mustafa’nın tüm çocuklarıyla  torunlarının,  Saltuklu Öntaş’larının,   H.bektaş ve bozkırın halkının,  Orçun’umuzun tüm arkadaşlarıyla sevenlerinin    acılarını paylaşıyorum.

YARALI GÜLÜŞÜM

Aysaltuk V. Öntaş

2005 / Ulucanlar Kapalı Cezaevi

OY YARALI GÜLÜŞÜM

ATLANTİS YİTİĞİMİN GİZEMİ

GÖVDEMİN KIZIL TÜKETENİ.

            DONMUŞ TOPRAKLARIMIN İÇİNDE

             AĞRIYAN GÖĞSÜNÜ AY’A TUTANIM!..

YİTİK BİR GÜNÜN ACILI ÖYKÜSÜDÜR

BU YAŞADIKLARIM.

ANLAŞILIR  BULMADIKLARIM.

            AĞUSTOS ÖĞLELERİNİN GÖLGELERİNE

            GELİNCİKLER KADAR SIRALI, KARALI

             KIRMIZI DÜŞERİM TOPRAĞA.

NEREDESİN EY YALNIZLIĞIMIN NEDENİ,

GEÇİLMEMİŞ YURTLARIMIN

YABANIL  AĞRISI…

 “Sevi Bozkırda Büyür” kitabından alınmıştır.

[1][1][1][1]TOPRAĞI BÜYÜLEYEN ADAM!..“ORÇUN ÖNTAŞ’I ANMA, YAŞATMA ETKİNLİKLERİ” SUNUMUR.S. CANDüşüncelerinden dolayı, babalarının yıllarca zındanlarda tutsakedildikleri ve sonrası dönemlerinde sıcak aile yaşamları kıyıma uğratılarakçocuklukları çalınan, 12 EYLÜL’ün KAHRAMAN ÇOCUKLARI’ndanbirini daha 2014 yılının sonunda yitirdik.Her türlü yıkıma, çürümüşlüğe ve şizofrenik zavallılıklara karşın;kısacık yaşamını övünçlü başarılarla taçlandıran suskun okyanusumuz,yetenekli Bilişim Mühendisimiz;Yaşayan “SALTUKLU’ ların “PRENS’i kalbine yenik düştü.yorgun yüreğini annesiyle babasının GÖĞÜS BOŞLUĞU’na bırakarakbozkırın dingin topraklarının koynuna döndü…Bilimsel Sosyalist Hareketinin 12 Eylül 1980 öncesi önderlerindenşair, yazar, dilbilimci Aysaltuk V. Öntaş’ın tek “Evlad’ı olan Orçunumuzu;Hacıbektaş’da, Selçuklu Saltuklularının torunları olan büyükATA’larının yanında toprağa verdik.Bizler, 68’li bir grup aydın; yoldaşımız, dava arkadaşımız Aysaltuk
  1. Öntaş ve ailesinin; büyük kayıplarının ardından anılarını yaşatmak

için oluşturdukları “ANI Etkinlikleri’ çalışmasına katkı vermeyi, dava

arkadaşımızın yanında olmayı bir görev bildik, saydık…

Orçunumuzun kaybının ardından, kardeşimiz Aysaltuk V. Öntaş’ın;

Ankara’daki dostlarıyla paylaştı sunumda:

“SESSİZLİKLERİYLE , BAŞARILARIYLA, KARANLIKLARA

KARŞI GÜÇLÜ YANITLAR VEREREK, BABALARININ KAVGALARININ

YANINDA  OLDUKLARINI, DURDUKLARINI GÖSTEREBİLMİŞ;

YİTİRDİĞİMİZ HER BİR ÇOCUĞUMUZ; KENDİLERİNDEN SONRA

YİNELENECEK, GELECEK  HER İLKYAZDA,  AĞAÇ AĞAÇ, DAL DAL

YENİDEN ARAMIZA DÖNECEKLER… BİZLER ONLARI TOPRAĞA

FİDAN FİDAN VERDİK; TOPRAK DA ONLARI BİZLERE ORMAN

ORMAN GERİ VERECEK!..” DİYORDU.

Orçunumuzla ilgili etkinlik öznelerinin belirlenmesinde; babasının

yukarıdaki sunumunun içeriğinin doğru çözümlenmesi dileğiyle …

Toplumsallaştırılmış “ORÇUN ÖNTAŞ ETKİNLİKLERİ’nden bir

kaçını aşağıda sevenleriyle paylaşıyoruz.

ORÇUN ÖNTAŞ ADINA YAPILACAKLAR

  • 2015 mart ayı içinde başlanacaklar;
  1. Yetişkin MAVİ SERVİ ve ÇINAR ağaçlarından oluşan 10 bin

M2.lik ANIT MEZAR alanının ağaçlandırılması,

  1. KÜLTÜR SANAT EVİ, açık Halk Parkı, Tarihi bir Höyük

(Tümülüs)’ten oluşan toplam 30 bin m2.lik bir alanın Sedir,

Çınar ve diğer orman çeşitleriyle ağaçlandırılması,

b-  2016 yılında tamamlanacak yapım ve kurulumların açılışları,

yaz ayı içinde gerçekleştirilerek, sevenlerinin katılımlarının

sağlanması,

c-  Donanımlı bir HALK OKUMA EVİ’nin KURULMASI,

d-  Hukuksal ve yazınsal süreçler tamamlanarak; baba Aysaltuk

  1. Öntaş’ın adının bundan böyle; AYSALTUK V. ORÇUN öntaş

şeklinde kullanılacağının sevenlerince paylaşılması,

e- Yapımı sürmekte olan; AYSALTUK V.ÖNTAŞ BİLİM SANAT

YARATIM ÜRETİM MERKEZİ’nin, statüsünün VAKIF’a

dönüştürülerek; yazarın tüm bilimsel ve yazınsal eserlerinin,

hukuksal güvenliğiyle YAYIN SÜREKLİLİĞİ’nin sağlanması,

f- Orçunumuzun yitikliğini izleyen her ilkyaz (ilkbahar),  bozkır

köylerinin birinde; adına  yeni ağaçlandırma alanlarının

kurulması, ailesinden sonra bu geleneğin;

AYSALTUK V. ORÇUN ÖNTAŞ BİLİM SANAT YARATIM

ÜRETİM MERKEZİ VAKFI’nca sürdürümünün sağlanması….

…….vb.

Topraktan yükselen her bir ağacın, yitip giden sevdiklerimizden birinin

olabileceğinin unutulmaması dileğiyle!..

Orçunumuzu, 35 yıl önce babası Aysaltuk V. Öntaş’ın TKP DAVASI’nda

tutuklu yargılandığı dönemde, kendisi (Orçun) için yazdığı dizelerle uğurluyoruz.

EY OĞUL!..

  1. Ankara Mamak Ask.

Ceza ve T.Evi; A.V.öntaş

YABAN AĞAÇLARIMIN KIZIL GÖLGESİ,

KUTLU SULARIMIN GÖZESİ OĞUL!..

BÜKME DOKUZ’LUK BOYNUNU,

BÜYÜK ATAN SALTUK BEY GİBİ

YEĞİNLİ DUR, BAS TOPRAĞA …

PRANGALARIMIN, ZİNCİRLERİMİN KALABALIĞI

KORKUTMASIN; ÜRKÜTMESİN SENİ HİÇ OĞUL…

GÖVDEM DAM MAHPUSHANE GEZER,

ZİNCİRLERE, HÜCRELERE SIĞMAZ

ESKİR, ÇÜRÜR GÖVDEMDE PRANGALARIM…

TAŞ, DEMİR DİNLEMEZ BÜYÜR,

GELİŞİR DÜŞÜNCELERİM,

SEN VARSIN, AYAKTASIN DİYE…

PRANGALAR HANGİ AYAKLARI,

SÜNGÜLER HANGİ DÜŞÜNCELERİ DURDURMUŞTUR,

SUSTURMUŞTUR Kİ ORTANCAM !..

TASALANMA SEN DOLUNAYIM!..

BOZKIR TAY’IM…

TÜKETME KENDİNİ

ÇİĞNENMEMİŞ TOPRAKLARIMIN SESİ, IŞIĞI,

TUTSAKLIĞIM

SALTUK ATA’MIN YAYINI GERDİĞİ,

OKUNU FIRLATTIĞI TOPRAKLARDADIR DAHA…

ALDIRMA, ÖNEMSEME, YOK SAY SEN

HAPİSHANE AVLULARINA ERKEN KURULMUŞ

DARAĞAÇLARININ İPLERİNİ!..

AÇ AÇABİLDİĞİN KADAR TÜM  ÇOCUK KOLLARINI

BÜYÜTEBİLDİĞİN KADAR BÜYÜT, ÇOĞALT;

İÇİNDEKİ GELİNCİK TARLALARINI…

YÜREĞİMİN MAVİ GEZEGENİ, OKYANUSU

KAPATMA  KOLLARINI , KAVUŞTURMA SAKIN,

YERYUVAR’IN TÜM KANATLARIYLA SANA,

RÜZGAR YELELİ ATLARIYLA

ÜLKE ÇOCUKLARIMA DÖNECEĞİMİ UNUTMA…

SAL İÇİNİN AĞISINI, ACISINI BENDEN YANA,

İLKYAZ MUŞTUM, YAĞMURUM,

KIZIL GÖĞÜSLÜM,   GÜLÜŞLÜM…

DÜŞÜNE, DÖNÜŞÜNE DÖNÜK DURURUM,

TASA DÜŞÜRME

YARA DÜŞÜRME GÖVDENE  ALIÇ, ARDIÇ DİKENİM;

GÖVDEN, GÖVDEMİN,

GÖVDEM, GÖVDENİN YAPIŞIĞIDIR,

YÜREĞİM YÜREĞİNE KONULMUŞTUR

DÜŞÜNCELERİM DÜŞÜNCELERİNE…

SUSTURMA SAKIN ÇIĞLIĞIMI

TÜRKÜLERİMİN ÖZÜNÜ, BALINI

YARINLARIMIN SALTUKLU TİGİNİ  ( PRENSİ )

GÜL DALIMIN SARI DİKENİ

ENGEREĞİ…

( YAZARIN BU ŞİİRİ, “BENİM YARAM SARGI ÖKSÜZÜDÜR”

ADLI KİTABINDAN ALINMIŞTIR.)

 

 

t